Sunday, January 4, 2015

#Vliegen met #Garuda #Indonesia van #Amsterdam naar #Jakarta


Vliegen met Garuda Indonesia van Amsterdam naar Jakarta

Het is weer even wennen: drie uur voor vertrek in de rij staan bij de in-check balies op Schiphol, ouderwets op je de beurt wachten en dan maar hopen dat je de stoel van je voorkeur kunt bemachtigen. Maar zo gaat het nog bij Garuda Indonesia op de vlucht Amsterdam-Jakarta. Geen stoelplaatsen die je van te voren kunt vastleggen (tenzij je in een duurdere boekingsklasse boekt), geen check-in vooraf via het internet, maar gewoon op tijd zijn en je beurt afwachten. Je vraagt je af of het eenmalig bouwen van een goede website niet veel voordeliger is dan iedere dag weer al dit grondpersoneel inzetten.
Maar ik ben mooi op tijd voor mijn vlucht, de rijen zijn minimaal en de afhandeling gaat snel en efficient. En ik krijg ook nog eens de stoel van mijn voorkeur: middenstuk en aan het gangpad (bij een stoelverdeling 3-3-3). Genoeg tijd dus om nog te shoppen. Schiphol zal wel blij zijn met deze ouderwetse incheck-procedures.
Bij het instappen in het vliegtuig een ruime selectie aan kranten; ik kies Kompas (het Trouw van Indonesië), The Jakarta Post (de beste engelstalige krant van Indonesië) en The Financial Times (het vliegtuig is afkomstig uit Londen).
De economy class stoelen blijken redelijk krap, hoewel Garuda het beter doet, met 84-86cm beenruimte, dan bijvoorbeeld KLM (79-81cm). Het is vooral de onhandige voetensteun die mij in opgeklapte positie in de weg zit, maar met wat manouvreren kan ik me toch prettig installeren. Mijn oog valt op een bordje met de tekst “WIFI”. Een nieuwigheid, maar nog wel tegen betaling.
De vlucht verloopt verder prima. Het individuele touchscreen entertainment-schermpje houdt me bezig. Dan de eerste maaltijd, keuze uit kip op Europese wijze of beef rendang. De keuze is snel gemaakt. De rendang is boven verwachting goed, zelfs redelijk pittig gekruid en steelt daarmee mijn hart. Ik raak al in Indonesische sferen en begin spontaan bahasa Indonesia met de crew te praten. Dit levert wat gegiegel op, natuurlijk met een beleefd handje voor de mond.
De vlucht vertrekt uit Amsterdam in de namiddag en het betreft een rechtstreekse vlucht. Garuda Indonesia is hiermee de enige maatschappij die non-stop naar Indonesië vliegt. Na het avondeten sukkel ik weg en circa twee uur voor het ontbijt ben ik weer wakker. In totaal zo’n 13 uur vliegen en aankomst in Jakarta aan het eind van de ochtend. Hierdoor is er voldoende tijd om op een binnenlandse vlucht van Garuda Indonesia over te stappen. Bagage wordt doorgelabeld; in Jakarta hoef je alleen maar door de imigratie en dan door naar de vervolgvlucht. Garuda Indonesia heeft aantrekkelijke tarieven voor doorvluchten naar zeer veel bestemmingen binnen Indonesië.
Kortom: een goed verzorgde en tijds-efficiente vlucht, extra interessant vanwege transitmogelijkheden en bijbehorende, aantrekkelijke tarieven.

Emile Leushuis/december 2014

www.indotracks.nl

No comments:

Post a Comment