Air Asia: to fly or not to fly?
Vliegen binnen Indonesië; enkele overpeinzingen
Het jaar 2014
was in veel opzichten rampzalig voor de internationale luchtvaartsector. Onze
gedachten gaan nog steeds uit naar de onschuldige slachtoffers van enkele dramatische
ongelukken, en ook naar hun naasten en familieleden.
Een eerste
reactie van veel mensen is vaak om, voorlopig, niet meer te vliegen met een
maatschappij die bij een ongeluk betrokken is. Begrijpelijk, want wie weet ligt
het wel aan de maatschappij. Anderen komen met het tegenargument dat de kans statistisch
klein is dat betreffende maatschappij weer een ongeluk krijgt. De casus
Malaysia Airlines laat zien dat statistiek ook niet alles is.
Onlangs moest
ik van Yogyakarta naar Kuala Lumpur vliegen en normaliter doe ik dat met Air
Asia, een rechtstreekse vlucht en ook nog eens heel betaalbaar. Maar nu spookte
het toch door mijn hoofd: wel of niet vliegen met Air Asia?
Mijn
persoonlijke insteek is, dat deze discussie eigenlijk alleen maar op een zo
rationeel mogelijk niveau gevoerd kan worden. Als passagier heb je namelijk niet
het inzicht en de kennis om betrouwbaarheid van vluchten en maatschappijen te
beoordelen. Stap je in een vliegtuig dan neem je een risico, niet veel anders
dan wanneer je bijvoorbeeld in een auto stapt. We begrijpen dat wel, maar
willen het soms niet weten. Een groot verschil is dat je in een vliegtuig geheel
afhankelijk bent van derden: mens, machine en weersomstandigheden. We mogen
ervan uitgaan dat luchtvaartautoriteiten alles in het werk stellen om de menselijke
en machinefactor zo betrouwbaar mogelijk te maken.
Aan vliegen
binnen Indonesië kleeft een extra dimensie. Het land vormt een uitgestrekte archipel,
zo groot als Europa, waardoor vliegen tussen de verschillende eilanden,
bijvoorbeeld tijdens een vakantie, niet altijd te voorkomen is. De
luchtvaartsector van het land vertoont enorme groeicijfers en heeft
internationaal gezien een slechte reputatie. Dit komt deels door dubieuze
prijsvechters, maar ook door regelgeving die niet aan internationale standaards
voldoet. Mede daarom heeft de EU bijna alle Indonesische vliegmaatschappijen op
een zwarte lijst gezet, waardoor deze niet binnen het Europese luchtruim mogen
vliegen. Voor de meeste Indonesische maatschappijen is dit geen probleem omdat
ze alleen maar binnen Indonesië of de regio vliegen. Alleen Garuda Indonesia
vliegt op Europa, en samen met Air Asia zijn dit zo ongeveer de enige twee
gangbare maatschappijen die NIET op de zwarte lijst van de EU staan. Dit zegt dus
iets over de kwaliteit van deze twee maatschappijen, die blijkbaar wel aan internationale
standaards voldoet.
Het verhaal van
Air Asia is eigenlijk heel bijzonder. In de 10 jaar dat deze maatschappij
bestaat heeft ze niet alleen de luchtvaartsector in Azië opengebroken en geheel
veranderd, maar ook een uitstekende reputatie opgebouwd: gedisciplineerd,
efficiënt en professioneel. Natuurlijk, het is een prijsvechter, dus verwacht geen
luxe of uitgebreide service aan boord, maar de meeste vliegafstanden zijn kort
en de prijzen vaak laag. Air Asia heeft een grote invloed gehad op de
ontwikkeling van toerisme binnen Azië. Niet voor niets deden bestemming als
Bandung, Yogyakarta en Lombok er alles aan om Air Asia te bewegen een vlucht te
openen vanuit Kuala Lumpur of Singapore, waarna het lokale toerisme een enorme
boost kreeg.
Kortom, voor
vluchten binnen Indonesië raadt Indotracks in eerste instantie altijd aan om
met Garuda Indonesia te vliegen, omdat deze maatschappij in Indonesië de beste
service levert, zowel wat betreft veiligheid, stiptheid en verdere
dienstverlening. Air Asia komt echter op een goede tweede plaats, zeker wat
betreft prijs-kwaliteitverhouding.
Wel of niet
vliegen en met welke maatschappij blijft natuurlijk altijd een persoonlijke en soms
niet-rationele afweging. Voor mij persoonlijk geldt dat ik op deze wijze weer
met een relatief gerust gevoel in een Air Asia vliegtuig ben gestapt. Hoe denk jij
hierover?
Emile Leushuis
/ januari 2015
www.indotracks.nl
No comments:
Post a Comment