Saturday, January 24, 2015

Air Asia: to fly or not to fly? Vliegen binnen Indonesie; enkele overpeinzingen



Air Asia: to fly or not to fly?
Vliegen binnen Indonesië; enkele overpeinzingen

Het jaar 2014 was in veel opzichten rampzalig voor de internationale luchtvaartsector. Onze gedachten gaan nog steeds uit naar de onschuldige slachtoffers van enkele dramatische ongelukken, en ook naar hun naasten en familieleden.

Een eerste reactie van veel mensen is vaak om, voorlopig, niet meer te vliegen met een maatschappij die bij een ongeluk betrokken is. Begrijpelijk, want wie weet ligt het wel aan de maatschappij. Anderen komen met het tegenargument dat de kans statistisch klein is dat betreffende maatschappij weer een ongeluk krijgt. De casus Malaysia Airlines laat zien dat statistiek ook niet alles is.
Onlangs moest ik van Yogyakarta naar Kuala Lumpur vliegen en normaliter doe ik dat met Air Asia, een rechtstreekse vlucht en ook nog eens heel betaalbaar. Maar nu spookte het toch door mijn hoofd: wel of niet vliegen met Air Asia?

Mijn persoonlijke insteek is, dat deze discussie eigenlijk alleen maar op een zo rationeel mogelijk niveau gevoerd kan worden. Als passagier heb je namelijk niet het inzicht en de kennis om betrouwbaarheid van vluchten en maatschappijen te beoordelen. Stap je in een vliegtuig dan neem je een risico, niet veel anders dan wanneer je bijvoorbeeld in een auto stapt. We begrijpen dat wel, maar willen het soms niet weten. Een groot verschil is dat je in een vliegtuig geheel afhankelijk bent van derden: mens, machine en weersomstandigheden. We mogen ervan uitgaan dat luchtvaartautoriteiten alles in het werk stellen om de menselijke en machinefactor zo betrouwbaar mogelijk te maken.

Aan vliegen binnen Indonesië kleeft een extra dimensie. Het land vormt een uitgestrekte archipel, zo groot als Europa, waardoor vliegen tussen de verschillende eilanden, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, niet altijd te voorkomen is. De luchtvaartsector van het land vertoont enorme groeicijfers en heeft internationaal gezien een slechte reputatie. Dit komt deels door dubieuze prijsvechters, maar ook door regelgeving die niet aan internationale standaards voldoet. Mede daarom heeft de EU bijna alle Indonesische vliegmaatschappijen op een zwarte lijst gezet, waardoor deze niet binnen het Europese luchtruim mogen vliegen. Voor de meeste Indonesische maatschappijen is dit geen probleem omdat ze alleen maar binnen Indonesië of de regio vliegen. Alleen Garuda Indonesia vliegt op Europa, en samen met Air Asia zijn dit zo ongeveer de enige twee gangbare maatschappijen die NIET op de zwarte lijst van de EU staan. Dit zegt dus iets over de kwaliteit van deze twee maatschappijen, die blijkbaar wel aan internationale standaards voldoet.

Het verhaal van Air Asia is eigenlijk heel bijzonder. In de 10 jaar dat deze maatschappij bestaat heeft ze niet alleen de luchtvaartsector in Azië opengebroken en geheel veranderd, maar ook een uitstekende reputatie opgebouwd: gedisciplineerd, efficiënt en professioneel. Natuurlijk, het is een prijsvechter, dus verwacht geen luxe of uitgebreide service aan boord, maar de meeste vliegafstanden zijn kort en de prijzen vaak laag. Air Asia heeft een grote invloed gehad op de ontwikkeling van toerisme binnen Azië. Niet voor niets deden bestemming als Bandung, Yogyakarta en Lombok er alles aan om Air Asia te bewegen een vlucht te openen vanuit Kuala Lumpur of Singapore, waarna het lokale toerisme een enorme boost kreeg.
Kortom, voor vluchten binnen Indonesië raadt Indotracks in eerste instantie altijd aan om met Garuda Indonesia te vliegen, omdat deze maatschappij in Indonesië de beste service levert, zowel wat betreft veiligheid, stiptheid en verdere dienstverlening. Air Asia komt echter op een goede tweede plaats, zeker wat betreft prijs-kwaliteitverhouding. 
Wel of niet vliegen en met welke maatschappij blijft natuurlijk altijd een persoonlijke en soms niet-rationele afweging. Voor mij persoonlijk geldt dat ik op deze wijze weer met een relatief gerust gevoel in een Air Asia vliegtuig ben gestapt. Hoe denk jij hierover?

Emile Leushuis / januari 2015
www.indotracks.nl

No comments:

Post a Comment