Sunday, March 15, 2015

Tempo doeloe op het Indonesische spoor; per trein van Bandung naar Yogya




In dit land van jam karet (letterlijk: rubberen tijd), waar altijd alles te laat begint en te vroeg eindigt, is het bijna schokkend wanneer iets daadwerkelijk op een vastgesteld tijdstip aanvangt. Deze gedachte flitst door mijn hoofd op het moment dat de Lodaya-trein klokslag 7 uur in beweging komt en hortend en stotend het hoofdstation van Bandung verlaat. Op naar Yogyakarta, zo’n 400 kilometer naar het oosten en ruim 8,5 uur treinen volgens het virtuele spoorboekje.

treinpersoneel
Het is een spoorlijn uit tempo doeloe, de tijd van vroeger, in 1894 voor het eerst operationeel. Het station van Bandung bestaat zelfs al sinds 1884, maar van de oorspronkelijke constructie is niet veel meer over zag ik deze ochtend. Op het pleintje aan de zuidzijde, de voormalige hoofdingang, staat als herinnering nog wel een stoomlocomotief. Het huidige station is opvallend schoon en geruimd; geen rondlopende verkopers of illegale stalletjes, maar gelukkig nog wel kioskjes waar je een flesje water en een krantje kunt kopen.

Ik heb me geïnstalleerd in een comfortabele vliegtuigstoel in de executive klasse, heb mijn laptop in het stopcontact (!) geplugt en zit aan de koffie die ik zojuist bestelde bij de passerende serveerster. Ik ben er klaar voor! De route bestaat uit twee delen: een bergroute van Bandung tot Banjar en een relatief vlak stuk van Banjar tot aan Yogya. Bandung tot Banjar is misschien wel de mooiste treinverbinding op Java en de aanleg was een waar hurazenstuk. Het is namelijk een bergroute die van 709 meter afdaalt naar 35 meter hoogte, waar je tegenwoordig 3,5 uur over doet. Verschillende diepe ravijnen en bergruggen moesten worden gepasseerd, waarvoor indrukwekkende spoorbruggen en tunnels nodig waren. Historisch gezien is het ook een belangrijke route. Het verbond Bandung met de diepzeehaven van Cilacap aan de zuidkust, waarmee de stad een strategische positie verwierf en geschikt werd als hoofdkwartier van het Koninklijk Nederlands-Indische Leger (KNIL) en de plek waar een groot deel van de goudvoorraad werd bewaard.

Hoewel Bandung een miljoenenstad is, zijn we verrassend snel de bebouwde kom uit en schuiven we door een landschap van vlakke rijstvelden. De stad ligt midden in een hoogvlakte die door bergen en vulkanen wordt omringd. De route gaat in zuidoostelijke richting naar de rand van deze hoogvlakte, om daarna naar de zuidkust af te dalen. De airco in mijn de coupé staat redelijk koud en ik ben blij dat ik een lange broek aan heb. Het gezin naast mij vindt het blijkbaar zo fris dat de kleinste een jasje met capuchon aankrijgt.

Als we eenmaal gaan dalen word ik getrakteerd op prachtige vergezichten. Er is nagenoeg geen bebouwing langs het spoor. De trein slingert door het berglandschap, soms tussen hoge taluds en dan is er ineens weer een vrije blik op rijstveldterrassen, verspreide dessa’s en vulkanen in de verte. Hoog op de berghellingen zie ik theeplantages. Dit is het gebied waar Hella Haasse’s Heren van de thee is gesitueerd. Omdat het een enkel spoor betreft wordt er af en toe gestopt op een emplacement in ‘the middle of nowhere’, zodat een tegemoedkomende trein kan passeren. 

De eerste echte stop is het station van Tasik Malaya. Na deze stad volgen er enkele indrukwekkende spoorbruggen over diepe ravijnen. Het is een raar gevoel om over zo’n hoge brug zonder railingen te rijden, waarbij het treinstel breder lijkt dan het spoor, met in de diepte een snelstromende, bruine rivier. Een fikse afdaling brengt ons op het station van Banjar. Een groep westerse toeristen stapt uit, omdat de strandplaats Pangandaran slechts 2 uur rijden hier vandaan is.

Nu volgt het tweede, relatief vlakke deel van de route vandaag, die min of meer de kustlijn naar het oosten volgt. Een goed moment om een lunch van de menukaart te bestellen. Even later wordt een nasi goreng keurig in plastic verpakt bij mijn stoel afgeleverd. We passeren enkele tunnels en het landschap wordt eentoniger: vlakke rijstvelden aan beide zijden van het spoor en landinwaarts heuvelruggen en een enkele vulkaan. Af en toe dommel ik zelfs in slaap. Ook op het station van Kutoarjo stappen enkele westerse toeristen uit. Aan de andere kant van de bergen, ongeveer een uur rijden, ligt namelijk de Borobudur-tempel.

Yogyakarta is nu dichtbij. Via een lange spoorbrug passeren we de brede Progo-rivier en even later schuift de trein het historische station van Yogyakarta binnen. Nog voordat de trein gestopt is springen er al porters aan boord, die tegen een kleine vergoeding de baggage willen dragen. Mijn lichte tas op wieltjes kan ik echter zelf wel aan. Vol energie stap ik uit de trein. Via de intercom vang ik nog op dat de conducteur zijn verontschuldigingen aanbiedt voor de vertraagde aankomst van 30 minuten. Een kniesoor die daarover valt.


Ook met de treinreizen in Indonesië? Indotracks kan treintickets reserveren en voor vervoer en accommodatie zorgen van en naar de bestemming van uw keuze.

Bekijk ook deze filmpjes:
 
Emile Leushuis, maart 2015
www.indotracks.nl

No comments:

Post a Comment