Friday, April 8, 2016

Per trein reizen door Indonesië: Van Yogyakarta naar Solo



Per trein reizen door Indonesië is comfortabel, efficiënt en een fantastische manier om land en volk te ontdekken. Handig zijn de lange-afstandstreinen met gereserveerde stoelen, maar er bestaan ook zogenaamde forensentreinen. De treinrit van Yogyakarta naar Solo (ook wel Surakarta genoemd) is zo'n forensentrein. Tussen de stations Lempuyangan in Yogyakarta en Balapan in Solo rijden iedere dag circa 14 keer treinen heen en weer, althans volgens de dienstregeling. Een stoel reserveren is niet mogelijk: ga naar het station, koop een kaartje en binnen gemiddeld een uur vertrekt er wel een trein.

Onlangs begaf ik mij naar station Lempuyangan in Yogyakarta voor een dagtripje naar Solo. Bij loket 1 had ik snel een kaartje te pakken voor de Prambanan Express (Pramex); kosten 8000 roepia, circa 55 eurocent. Na een half uur wachten in het koele en opvallend schone station vertrok de trein stipt volgens planning om 09.16. De coupé zat halfvol, dus iedereen had wel een zitplaats. Mijn dagrugzakje kon ik kwijt in de smalle bagagerekken. Het zou een airco-trein moeten zijn, maar bij binnenkomst zag ik al de mededeling dat de airco rusak was, Indonesisch voor kapot. Raampjes open en plafondfans aan dus. Zolang de trein maar rijdt valt de warmte wel mee.

We reden de stad uit en al snel keek ik uit over een vlak landschap van verstedelijkt platteland: een afwisseling van bebouwing en open stukken sawahs (rijstvelden). Aan de linkerkant had ik regelmatig zicht op de indrukwekkende Merapi-vulkaan, met bijna 3000 meter de hoogste piek in het landschap. Op een elektronisch bord in de coupé werd aangegeven welke stations we passeerden. De eerste stop (Maguwo) is bij het vliegveld van Yogyakarta, iets ten oosten van de stad. Andere stops zijn Klaten en Purwosari.

Ik voelde dat mijn buurman al een tijdje onopvallend naar mij zat te staren en na een half uurtje sprak ik hem dan toch maar aan in het Indonesisch. "Bisa Bahasa Indonesia (je kunt Indonesisch)!" zei hij duidelijk opgelucht, omdat hij nu geen poging hoefde te doen om Engels te spreken. Hij bleek een student te zijn aan de kunstacademie in Yogyakarta, nu op weg naar Solo om een paar dagen bij familie door te brengen. Een geanimeerd gesprek volgde en uiteraard werd ik uitgenodigd voor kennismaking met familie, eten en logeren, maar deze gastvrijheid wist ik met beleefdheden af te wimpelen.

De tijd vloog zo wel voorbij, en na bijna anderhalf uur treinen stapte ik uit bij het eindstation Solo Balapan. Even onderhandelen met een betjak (fietstaxi) die voor het station stond te wachten en ik was op pad om Solo te verkennen (voor informatie over Solo, klik hier.). Na een enerverende dag nam ik aan het einde van de middag dezelfde trein weer terug naar Yogyakarta.

Meer informatie over een treinreis door Indonesië? Klik hier.

Emile Leushuis
april 2016

No comments:

Post a Comment